Strona główna > Projekty > „Kiedy myślę o Niemczech… Rozważania na marginesie kinematografii niemieckiej”

„Kiedy myślę o Niemczech… Rozważania na marginesie kinematografii niemieckiej”

W dniach 15 – 16 listopada w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie odbyła się interdyscyplinarna konferencja naukowa „Kiedy myślę o Niemczech… Rozważania na marginesie kinematografii niemieckiej”, w której wzięli udział członkowie naszego koła: Marek Bochniarz (referat „Re-interpretacja horroru w twórczości Jörga Buttgereita”), Anna Granatowska („Obrazy wojny w filmach Haruna Farockiego”) oraz Kamil Kościelski („Ameryka oczami Wernera Herzoga”). Konferencja była częścią większego projektu zatytułowanego Inne Światy Wernera Herzoga, który zorganizowano z okazji 70. urodzin twórcy. Całemu przedsięwzięciu towarzyszyła publikacja albumu monograficznego na temat autora, a także retrospektywa jego filmów.

Pierwszy dzień konferencji poświęcono refleksji nad specyfiką kina niemieckiego, jego ewolucją, wpływem na inne kinematografie oraz poszczególnych twórców (stąd obecność w referatach takich nazwisk jak Andrzej Wajda czy Bernardo Bertolucci). Referenci najwięcej uwagi poświęcili związkom twórczości filmowej naszych zachodnich sąsiadów z historią kraju od 1933 roku do współczesności. Skupiono się przede wszystkim na kinie w czasach III Rzeszy, w jednym wystąpieniu analizowano też fenomen ostalgii, który na srebrny ekran przeniknął z literatury. Innym dużym blokiem tematycznym była problematyka medialna i tożsamościowa. Dyskutowano m.in. nad wielokulturowością współczesnych Niemiec i obrazami reżyserowanymi przez imigrantów. Jeden panel poświęcono także namysłowi na temat popkulturowego oblicza kina z ojczyzny Murnaua. Po wygłoszeniu wszystkich referatów odbyło się spotkanie z Ewą Fiuk i promocja jej najnowszej książki Inicjacje, tożsamość, pamięć. Kino niemieckie na przełomie wieków.

Drugi dzień konferencji natomiast w całości poświęcono twórczości Wernera Herzoga, uważanego za jedną z najciekawszych i najbarwniejszych indywidualności w kinematografii niemieckiej. Autor Fitzcarraldo kojarzy się w końcu z niezliczoną ilością anegdot i opowieści związanych zarówno z realizacją filmów, jak i z podróżniczym trybem życia reżysera, którego sama twórczość dowodzi, że przemierzył już wszystkie kontynenty kuli ziemskiej. Maciej Pepliński jako jeden z referentów, zwrócił nawet uwagę jak Herzog zręcznie wykorzystuje media, aby manipulować swoim wizerunkiem w różnych środkach masowego przekazu. W pozostałych wystąpieniach dominowała tendencja do skupiania się na wczesnym dorobku Herzoga – okresie najczęściej i najchętniej opisywanym w polskim filmoznawstwie. Pojawiały się oczywiście krótkie i treściwe nawiązania do nowych projektów reżysera, ale z reguły stanowiły odniesienie do refleksji nad jego twórczością z lat 70. Przeważała zatem tematyka związana z postaciami szaleńców i odmieńców w filmografii Herzoga. Wspominano też o apokaliptycznych wizjach twórcy oraz podnoszono kwestie związane z aspektem transcendencji w obrazach reżysera.

22789_529169783779766_518776666_n

 

Reklamy
  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: